Vandaag was na lang wachten (corona, prioriteiten) de behandeling van het hoger beroep t.a.v. Stationsplein 13.
Welke uitkomst het ook wordt, de professionaliteit van de RvS was imponerend. Het RvS team was zeer goed voorbereid, had alle stukken gelezen en had een serie prangende vragen voor beide partijen. Het bleef ook niet bij de vragen. Een te onduidelijk antwoord werd onmiddellijk gepareerd met vervolgvragen, net zo lang de rechter precies begreep wat de standpunten van welke partij dan ook omvatte.
Ons team heeft zijn best gedaan. De standpunten t.a.v. horeca --- de definitie, omvang, openingstijden, parkeer consequenties, afhaalbrommertjes, terras, al dan niet ondersteunend aan winkels --- zijn uitvoerig behandeld. De vergunning is nog steeds onduidelijk en laat te veel opties open voor sluipende ontwikkelingen.
De massaliteit van het pand is in de context (de "gebiedstypering") van de parkachtige omgeving met goot-hoogtes tot maximaal 6 meter en met een potentieel nieuw pand als grootste in de omgeving neergezet als "onbetamelijk". Weinig juridisch maar we hopen maar dat hiermee de "bestuurlijke beleidsvrijheid" die een gemeente heeft om af te wijken van een bestemmingsplan in de ogen van de rechter wat werd gedempt.
Parkeren en participatie kregen een wat meer procedurele, juridische behandeling: Heeft de gemeente gedaan, berekend en gezegd wat minimaal noodzakelijk is? Wij vinden verre van niet. Zeker niet in het licht van de nieuwe omgevingswet maar het is maar de vraag of deze casus onder de oude of nieuwe wetgeving valt. De rechter gaat het zeggen.
V.w.b. het resultaat heeft de RvS in grote lijnen 2 opties:
1) De vergunning wordt vernietigd met een opdracht voor de gemeente om nu eens inhoudelijk te gaan praten met de omwonenden (zou de 1e keer zijn). Wat ons betreft zijn alle opties open. Iedereen is er bij gebaat dat hier eindelijk een goede oplossing komt.
2) De vergunning wordt scherp geredigeerd met name v.w.b. horeca en (hopelijk) bouwwijze.
In alle eerlijkheid schatten we de kansen in als 35/65. Als nadruk wordt gelegd op louter het procedurele aspect, dan zal optie 2 makkelijk winnen. Als de rechter echter vindt dat er voldoende beroepsgrond is om open en inhoudelijke gesprekken aan te gaan tussen gemeente, iniatiefnemer en omwonenden, wordt het optie 1.
BInnen 6 weken uitspraak.
De gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 hebben een majeure verschuiving opgeleverd in het Zevenaarse politieke landschap. De oorspronkelijke coalitie is in stemmen en met veel geharrewar ten onder gegaan en nagenoeg de voltallige voormalige oppositie heeft met een stabiele kern van LB de handen in elkaar geslagen voor een divers en breedgedragen college van B&W.
D66 heeft in deze de klinkende verkiezingsoverwinning om kunnen zetten naar een wethouderszetel op Ruimtelijke Ordening. Niet verwonderlijk is de nieuwe wethouder Aad van Orden met de omwonenden komen praten over Stationsplein 13. D66 aanvoerder Peter Pollmann heeft tenslotte de afgelopen jaren samen met o.a. de PvdA en SZ ons geholpen door zich danig te verzetten tegen de omstreden plannen.
Het was een open, eerlijk en constructief gesprek. Omwonenden hebben duidelijke gemaakt dat de juridische procedure volstrekt onnodig was geweest indien er fatsoenlijk en inhoudelijk overleg met de buurt had plaatsgevonden. Binnen alle bestaande gemeentelijke plannen en nota’s waren, met enige ruimte en onderhandeling, prima oplossingen mogelijk geweest.
Nu is er door juridische haarkloverij noodzakelijkerwijs een nog immer voortdurende vertraging geforceerd. De 2 hoofdpunten, de massaliteit van het geplande, niet in de buurt passende flatgebouw en de verwachte sociale onveiligheid van welke horeca dan ook, waren immers en klaarblijkelijk onbespreekbaar.
Omwonenden hebben daarom weinig anders kunnen doen dan de gemeente wijzen op de inhoudelijke en procedure fouten. Dat waren er ook nog behoorlijk veel. Dat was en is voor niemand goed. Voor de gemeente zeker niet, voor de omwonenden niet, voor de initiatiefnemer niet en ook voor de stad Zevenaar zelf niet. Er gebeurde met het bestaande bouwval op dit mooie punt van Zevenaar intussen dan ook helemaal niets.
Na een prettige en uitgebreide hoor en wederhoor beloofde wethouder van Orden opnieuw in overleg te gaan met initiatiefnemer Kaplan en eveneens te gaan kijken naar mogelijkheden die meer op het bord van de gemeente liggen. Dat juichen we natuurlijk toe. Het is wat ons betreft echter niet helemaal zonder enige verplichting want we hebben inmiddels hoger beroep aangetekend. De hele rechtsprocedure loopt per slot van rekening tegen de gemeente zelf.
We denken bij de Raad van State een sterke zaak te hebben. De beroepsrechter heeft op meerdere punten steken laten vallen maar het blijft natuurlijk afwachten wat een hogere rechter daarvan vindt. Deze hele procedure loopt inmiddels zo’n 7 jaar en er is in het algemeen in Nederland in die tijd wel iets gebeurd. En dan is er ook nog de nieuwe omgevingswet.
Desalniettemin zijn we blij met het initiatief van de nieuwe wethouder. Voor het eerst hadden wíj het gevoel met een gemeente te praten die oog had voor belangen van haar burgers. Verkiezingsbelofte maakt schuld natuurlijk maar we begrijpen ook wel dat het belang van álle partijen in het geding is. Voor een voor iedereen aanvaardbaar alternatief moet voor iedereen wat water bij de wijn. Een paar goede gesprekken helpen al veel.
UPDATE: Ondanks het hoopvolle initiatief van de nieuwe wethouder, is het resultaat bedroevend. Van Orden is louter gaan uitluisteren en kwam met het bericht terug dat Kaplan niet zou bewegen en dat voor de gemeente deze stap dus was afgedaan. De belofte was ingelost. Er is gepraat. Verbijsterend dat politici denken daarmee weg te komen.
Vandaag behandelde de rechtbank in Arnhem na eerder uitstel vanwege nieuwe procedurele fouten van de gemeente eindelijk het beroep. De zitting was maar kort en leek zich vooral toe te spitsen op de juridische kant van de zaak, het verduidelijken en oplossen van o.a. door de voorzieningenrechter genoemde gebreken.
De belangenafweging tussen die van bewoners, inititatiefnemer en gemeente kwam daardoor nauwelijks aan bod. We gaan er van uit dat de rechter dat in haar overwegingen wel uitvoerig mee neemt.
Binnen 6 weken is de uitspraak.
Mocht de rechter akkoord gaan met de vergunning, dan volgt hoogstwaarschijnlijk een hoger beroep bij de Raad van State. Zowel inhoudelijk (de massaliteit, architectuur, privacy, veiligheid, verkeer, parkeren, milieu) als procedureel (de vele fouten, het totale gebrek aan inhoudelijk overleg) blijft het een draak van een project.
Wordt vervolgd.
Op 2 juni 2022 heeft de beroepsrechter ons beroep ongegrond verklaard. Wel heeft ze de gemeente veroordeeld tot de kosten omdat deze procedure veel te lang heeft geduurd als gevolg van door de gemeente gemaakte fouten.
De rechter keek naar onze mening louter naar de juridische details maar liet daarvan ook een verbijsterend aantal onbesproken. De discrepanties met plannen, beleid en procedures werden weggewuifd met de opmerking dat de gemeente gedurende de procedure "had hersteld". Of dit "herstel" dan nu wél conform bovenstaande plannen is, werd niet onderzocht.
De gemeentelijke doelstellingen om open en transparant met burgers om te gaan en zo een verbindend participatiebeleid te voeren, was blijkbaar in juridsche zin ook volstrekt irrelevant. Zolang de gemeente zich houdt aan haar formele verplichtingen, is dat volgens deze rechter genoeg. Dat weten we dan ook weer. Al die mooie teksten zijn blijkbaar "voor de bühne" zoals dat tegenwoordig heet.
De belangen van omwonenden werden eveneens weggewuifd want er was immers een "zonnestudie" uitgevoerd. Alle andere aspecten werden genegeerd. Ook wel verbijsterend.
Er is dan ook deze week hoger beroep aangetekend. De Raad van State moet er zich maar over buigen. Onze casus is hard, we zien de zitting uiterst optimistisch tegemoet. Het plan, het gedrag van zowel initiatiefbemer als gemeente als ook de lichtvoetigheid van de rechter is domweg onacceptabel.
Wordt vervolgd.
De spiksplinternieuwe Liemerse radiozender BlueRadio maakte afgelopen zondag een wandeling met D66 Peter Pollmann. Met haar 3 hoofdthema’s wonen - klimaat - burgerparticipatie vindt D66 in Stationsplein 13 een sprekend voorbeeld van hoe al 8 jaar lang de wethouders van Lokaal Belang het in deze op alle punten hebben laten liggen.
De omgeving en omwonenden worden hard geraakt door slecht beleid en slechte plannen. Het oude pand aan het Stationsplein staat al jaren te verkrotten en geeft zo ook geen kans voor nieuwe bewoning. Milieu, parkeer en verkeersproblemen in de hele omgeving vanaf de Markt, Kerkstraat tot op het Stationsplein blijven hangen of worden erger. Burgerparticipatie is er gewoon helemaal niet.
Bekijk de podcast van BlueRadio hier en vergeet niet te stemmen op 16 maart. Het bestuur van Zevenaar en ommelanden kan beter.
Véél beter.