Het is vandaag precies een jaar geleden dat de gemeente op last van de voorzieningenrechter een e-meeting organiseerde om partijen tot elkaar te brengen. Veel meer dan een "rondje langs de velden" werd het niet. Wel werd een afspraak gemaakt voor een echt inhoudelijk overleg en werden acties uitgezet bij gemeente en Kaplan.

Daar is allemaal niets van terecht gekomen. Sterker nog, tot onze verbazing kwam de gemeente in september nogmaals met het bericht tot helemaal niets verplicht te zijn en dat er veelvuldig "overleg" is geweest met omwonenden. Wel, daar verschillen we dan over van mening. Tot vervelens toe (juridische) procedures uitleggen is wat ons betreft geen overleg. 

Intussen heeft de gemeente ook nog verzuimd tijdig informatie te delen ter voorbereiding van de beroepszitting en heeft de rechter de zitting dan maar voor onbepaalde tijd uitgesteld om de gemeente nogmaals haar huiswerk te laten doen. Het is ronduit gênant.

 

Is er dan helemaal niets gebeurd? Zeker wel. Na deze nieuwe vertoning van de gemeente zijn er in de gemeenteraad van eind september een paar prangende vragen gesteld aan wethouder Winters. D66 Peter Pollmann in samenwerking met de PvdA Nathani Niebuur-Sluiter en Marcel Lap vroegen met name naar het waarom van het niet nakomen van afspraken, de gebrekkige informatieverstrekking en hoe de gemeente de verstoorde band met omwonenden denkt te herstellen. 

Het antwoord van Winters was weinig zeggend en louter procedureel. Peter Pollmann raakte daarvan terecht dermate opgewonden dat hij een schorsing van de vergadering vroeg om draagvlak te toetsen voor een motie van wantrouwen. Nadat bleek dat de coalitie als een cordon om haar wethouder zou blijven staan, kwam de motie er niet maar het signaal was duidelijk. 

Wat later in dezelfde vergadering vroegen een combinatie van partijen onder leiding van VVD Peter Vos om een onafhankelijke audit op met name de RO-procedures. SP Lotte van der Velden stelde daarbij ook dat het de gemeente een goede kans gaf hand in eigen boezem te steken en verbeterpunten op te sporen.

De reacties van zowel het CDA als LB waren uiterst warrig en bizar. Verbolgen werd betoogd dat ambtenaren altijd goed hun best deden. Dat is ook zo en daar ging de motie dan ook niet over. Wel over het apparaat als geheel. Dat Stationsplein 13 een apart geval zou zijn, is evenmin waar. Sevenaer Staete, Vesterbos, van Goghstraat, Lentemorgen 122, Paintball Centrum, Doesburgseweg, ... ; de lijst is bijna eindeloos. De motie werd weggestemd. Zin om naar het eigen functioneren te kijken was er blijkbaar niet. 

Ook op schriftelijke vervolgvragen van D66 na de raadsvergadering waarin de gemeente n.a.v. het op last van de rechter gewijzigde voorstel voorzichtig naar een bereidheid wordt gevraagd andere standpunten in te nemen, wordt louter juridisch gereageerd. Een rechter moet er maar wat zeggen. Het blijft een repeterende tik-in-de-plaat.

 

Inmiddels 

  • is er meer uitstel bij de rechtbank als gevolg van de laatste Delta- en Omikron-golf;
  • is het landelijke politieke klimaat anders; 
  • moet er veel gebouwd worden, waar en voor wie dan ook;
  • wordt Ruimtelijke Ordening weer deels naar de landelijke overheid getrokken;
  • komt de nieuwe omgevingswet er nu echt eerdaags aan en 
  • zijn er over precies 3 maanden gemeentelijke verkiezingen. 

Kortom, het kan nog alle kanten op. Wij hebben echter nog steeds het vertrouwen dat dit uitermate slechte en slecht onderbouwde plan van tafel gaat en we gezamenlijk kunnen gaan werken aan een idee waar alle betrokkenen blij mee kunnen zijn. Nota bene, kijkend naar de laatste ontwikkelingen omtrent het Remigiusplein, kan in Duiven een constructieve dialoog blijkbaar wel. 

Wethouder Winters heeft zelfs een goede kans hier zonder gezichtverlies mee weg te komen. 7  (zeven !) jaar lang hebben zijn LB voorgangster Anja van Norel en hijzelf in deze zaak voor bewoners niets gedaan en niets bereikt maar de mogelijkheid dat het door een ander wordt afgedaan (wet, rechter, nieuwe gemeenteraad, opvolger) is inmiddels levensgroot.

Wij kunnen ons niet meer voorstellen dat kiezers in een gemeente dit beleid geweldig vinden. 16 maart 2022 zijn weer verkiezingen en is er een nieuwe kans.

Fijne kerst en een goede jaarwisseling.

 

De behandeling van het beroep op de zitting van 23 september is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Nadat eerder de zienswijzen-procedure onnodig dubbel heeft moeten lopen, de voorzieningenrechter vorig jaar de gemeente ook al op de vingers heeft getikt voor inhoudelijke en procedurele fouten, is ook nu de gemeente wederom in dezelfde kuil gevallen.

Het college had een besluit (inclusief onderbouwende documenten) van een besluit waartegen beroep is ingesteld, onverwijld aan de rechtbank ter beschikking moeten stellen en via die weg dus ook aan de omwonenden. In dit geval was het zelfs zo dat de nieuwste Ruimtelijke Onderbouwing al is gedateerd op januari 2021. Mede gelet op de in december 2020 opening van besprekingen, heeft de gemeente ruimschoots de gelegeheid gehad omwonenden te informeren over en te betrekken bij wijzigingen, aanvullingen of verandering van inzichten. 

Ook heeft de gemeente op geen enkele manier zich gehouden aan de gemaakte afspraken in december 2020, beschikbare informatie is niet gedeeld, beloofde vervolg gesprekken zijn niet georganiseerd. De rechtbank heeft zich ook verbaasd over deze gemeentelijke radiostilte en 2 weken voor de zitting de gemeente nog maar eens een brief gestuurd dat men zich diende voor te bereiden in ieder geval op de punten die door de voorzieningenrechter in september 2020 zijn genoemd: de gevolgen van de erkende gebreken, de belangenafweging, een verslag van de herstelpogingen en de vraag over de verkeerkundige (on)mogelijkheden. Let wel, deze lijst is  ook volgens de rechtbank niet uitputtend. 

De gemeente heeft nauwelijks 48 uur voor het aflopen van de 11-dagen termijn voor de zitting plotseling documenten informeel rondgestuurd. Het was derhalve onmogelijk voor omwonenden tijdig nog inhoudelijk te reageren of beroep in te stellen op het wijzigingsbesluit.

Het is pijnlijk dat ook nu weer de gemeente niet in staat is gebleken voldoende kwaliteit te houden in haar eigen bedrijfsvoering, laat staan een minimaal niveau te hanteren waarop met burgers van de gemeente moet worden omgegaan en gecommuniceerd. De consequentie is niet alleen verder uitstel van de beroepsprocedure maar vooral ook het verder naar de toekomst schuiven van een goede kans dit markante punt in Zevenaar in oude glorie te herstellen met een oplossing waar omwonenden en de hele gemeente trots op zouden kunnen zijn.

De rechtbank heeft met dit uitstel erkend dat de gemeente in gebreke is gebleven en zal eerst komen met een protocol voor vervolg.

Wellicht geven de nieuwe verkiezingen over 6 maanden een boost in de goede richting voor de ontwikkeling van het gemeentelijk openbaar bestuur in Zevenaar.

 

Over iets meer dan 2 weken is de zitting bij de rechtbank in Arnhem. Dan is het meer dan een jaar nadat de voorzieningenrechter de vergunning voorlopig schorste. De bezwaren van de rechter gingen over fouten in de procedure, de onderbouwing en vooral over een ontbrekende belangenafweging tussen die van de omwonenden en van de initiatiefnemer.

(UPDATE: De zitting van september 2021 is uitgesteld opnieuw vanwege gemeentelijke fouten in de procedure naar zo inmiddels bekend is geworden 14 april 2022.) 

Je zou verwachten dat de gemeente in de tussentijd dan iets, voor omwonenden zichtbaar, inhoudelijks zou hebben gedaan. Dat is niet het geval. De gemeente heeft vorig jaar december een e-meeting georganiseerd. De gemeente heeft daar wederom de procedure uitgelegd, de initiatefnemer het plan en de omwonenden de voornaamste bezwaren.

N.a.v. deze uiteenzettingen zijn afspraken gemaakt. De gemeente zou een vervolgmeering organiseren om nu eens echt inhoudelijk met hoor en wederhoor alle 3 de partijen met elkaar te laten praten. Ook beloofden de gemeente en initiatiefnemer ter voorbereiding daarvan inhoudelijke punten te (her)overwegen of verder uit diepen.

Er is door de gemeente een onvolledig verslag gemaakt. Met ons commentaar daarop is niets gedaan. Ook zijn de afspraken niet nagekomen en is er geen vervolgmeeting georganiseerd. We hebben na ons rappel alleen een briefje gehad van de gemeente met wederom een uitleg van de procedure en dat de gemeente verder tot niets is verplicht. 

 

Het is gewoon bizar dat een gemeente alleen al honderden pagina’s aan bestemmingsplan en welstands-nota kan opschrijven met klinkklare omschrijvingen hoe de bestaande groene, parkachtige omgeving en  bebouwing er uit ziet en er uit moet blijven zien. En dat inclusief maatvoering- en oppervlaktebeperkingen, stijl, kleur van de gevels, alles tot in detail. En dan ook nog vele honderden pagina’s aan visie en lange  termijn plannen over waar en welke voorzieningen, winkels en horeca in wijken mogen of moeten komen. En dat dan vervolgens bij de eerste de beste initiatiefnemer al die plannen overboord gaan en ondanks alle bezwaren t.a.v. de extreme en ongepaste massaliteit, privacy, sociale veiligheid, milieu, verkeer, parkeren, de gemeente te vuur en te zwaard dit afwijkende initiatief zonder enige overlag met omwonenden blijft door drukken. Bizar.

Het is dan ook extra bizar dat de gemeente ondanks het schrijven van een uitvoerige nota over de gewenste Zevenaarse ”bestuurscultuur” en die doelstellingen nog eens breed herhaalt in haar coalitie-accoord van het huidige college van B&W, tot op de dag van vandaag heeft geweigerd ook maar 1 keer inhoudelijk met omwonenden over de inhoud van het plan te debatteren. Zelfs niet nadat de voorzieningen-rechter de gemeente hiertoe heeft gesommeerd. In de allereerste bijeenkomst verklaarde de wethouder al dat als omwonenden niet akkoord zouden zijn met dit plan, de rechter er maar iets van moest vinden. De ambtenaren Ruimtelijke Ordening hebben steeds openlijk verklaard “alleen van de procedure te zijn”. Ook de juristen van de gemeente verklaren aan niets anders gebonden te zijn dan aan de formele procedure en die houdt blijkbaar in: "Een willekeurige initiatiefnemer maakt een plan en als de gemeente dat ook mooi vindt maar het plan is niet conform de andere gemeentelijke plannen, dan volgt de gemeente louter de procedure vanaf zienwijzen-procedure tot aan de Raad van State." De gemeente heeft dan ook tot dusver niets anders gedaan dan bij ieder overlag met omwonenden (allemaal door omwonenden zelf of rechter geforceerd) de procedure tot vervelens toe en uiterst gênant herhaald. Bizar.

Ten leste in het ook bizar dat ondanks de vele landelijke studies over de sociale veiligheid in een stationsomgeving en rondom horeca (en dan zeker de combinatie) de gemeente Zevenaar voor dit ontwerp geen enkele opmerking heeft gemaakt laat staan maatregel heeft ingebracht om de toegenomen veiligheidsrisico’s te mitigeren. Nota bene heeft de gemeente in nauw overlag met de politie in al haar plannen een strikt beleid geformuleerd om horeca rondom de Markt te concentreren. Nota bene mede vanwege slechte ervaringen met de sociale veiligheid in deze omgeving omdat er een kroeg en later ook een discotheek ooit juist in dit pand heeft gezeten! Maar blijkbaar alleen omdat volgens deze ondernemer dit flatgebouw zonder horeca met terras niet financieel haalbaar zou zijn (waarvoor overigens ook iedere onderbouwing ontbreekt), wordt dit onderwerp gewoon genegeerd. Echt bizar.

 

Bij deze nogmaals een animatie filmpje van het beoogde buitenproportionele grote en ook nog niet in de omgeving passende gebouw met, ondanks het al overvloedige "blik" in de omgeving, een grote particuliere extra parkeerplaats, nauwelijks groen en een eerder door politie en gemeente ongewenste horeca.

Echt heel erg bizar.

 

 

 

Trouwe kijkers van de debatten in de 2e kamer zijn de laatste maanden vast niet blij. Volksvertegenwoordigers maken elkaar uit voor rotte vis. De bestuurscultuur wordt gehekeld en, niet verrassend, dat alles veelal zonder hand in eigen boezem te steken. Heel langzaam lijkt met de notitie van Tjeenk Willink in de hand er iets constructiefs te ontstaan maar het is allemaal nog broos. Althans, zo wordt het gespeeld. Feitelijk gaat het natuurlijk om de macht. En dan wel de macht van het aantal zetels. Niet voor niets ruikt op zijn minst een deel van de oppositie van de huidige dimissionaire coalitie bloed en "eist" nieuwe verkiezingen in de hoop deze keer wel samen boven de 75 uit te komen voor een "ander geluid".

In Zevenaar is het weinig anders. Moties van de oppositie worden stelselmatig wegstemd door de coalitie van Lokaal Belang en het CDA. Laten we maar zeggen dat het een direct resultaat is van democratie. De meerderheid regeert. Het wachten en de hoop is dan maar op de volgende verkiezingen. 

Pijnlijker is wel dat de Zevenaarse politiek en bestuur vele pagina's heeft volgeschreven met hoe de Zevenaarse bestuurscultuur er uit moet zien. Een coalitieakkoord (LB+CDA), een besturingsfilosofie en nog vele nota's en beleidsplannen over hoe het Zevenaars bestuur hand-in-hand met de Zevenaarse burger ons stadje en de omringende dorpen stap-voor-stap zouden moeten verbeteren.

Helaas is dat "hand-in-hand" nauwelijks te vinden en zeker niet in de Zevenaarse Ruimtelijke Ordening. Met het massale protest over Sevenaer State naast het Musiater nog vers in herinnering, zijn er alleen al de afgelopen 12 maanden door de rechter vergunningen vernietigd of voorlopig geschorst, o.a. Lentemorgen 122 (inmiddels heeft de gemeenteraad alsnog weer een nieuwe VVGB afgegeven), Paintball Babberich, Stationsplein 13, en lopen er nu een paar nieuwe protesten rondom de van Goghstraat en de woontoren Noordeinde dan wel over de rontonde die er bij zou komen. Met alle vrije gronden o.a. van overtollige schoolpanden is het einde nog niet in zicht. 

De rode draad is wel een beetje opzichtig. De Zevenaarse politiek en bestuur heeft de laatste 10 jaar ruim 1000 pagina's aan plannen en nota's geproduceerd waarvan het merendeel over Ruimtelijke Ordening. We vinden het blijkbaar het aller belangrijkst hoe onze omgeving er uit moet zien ondanks de budgetaire verhoudingen in het financiële huishoudboekje. En al die pagina's zijn goedgekeurd door de gemeenteraad. Welke coalitie er dan ook zat. Burgers hebben daar in kunnen meekijken en meepraten maar belangrijker nog, hebben op basis van de beeldvorming van deze plannen keuzes gemaakt over waarom en waar ze in de gemeente Zevenaar zouden willen wonen.

In de praktijk gebeurt er echter iets raars. Soms ontstaan er andere zienwijzen. Dat kan natuurlijk. Vaak omdat een geldschieter de ruimte krijgt iets te verzinnen waar ze geld mee kunnen verdienen (daarom zijn het ook geldschieters). Maar ondanks al die 1000+ pagina's plannen en goede bedoelingen aangaande burger-participatie, doet de gemeente Zevenaar bij grote afwijkingen van die plannen niets anders dan juridische procedures volgen. Belangen van omwonenden zijn in geen van de eerder in dit verhaal genoemde gevallen afgewogen tegen de belangen van de investeerder. Althans niet transparant met echt wederzijds overleg en compromissen. De rechter moet daar blijkbaar maar een uitspraak over doen. De gemeente doet verder niets anders dan daarop wachten en vooral dus "de procedure volgen". 

 

Ook de "Casus Stationsplein 13" is daar een voorbeeld van. In september 2020 heeft de voorzieningenrechter de vergunning voorlopig geschorst onder meer omdat Zevenaar die transparante  belangenafweging niet kon laten zien. Om daar ten leste invulling aan te geven, organiseerde Zevenaar op 18 december een e-meeting. Dat was op zich hoopgevend omdat Zevenaar daar eindelijk initiatief liet zien in relatie met omwonenden, Zevenaarse burgers. Natuurlijk was het slechts een 1e ronde. De meeting bestond uit niets meer dan een "rondje langs de velden". Initiatienemer legde nogmaals het oorspronkelijke plan uit, de gemeente nogmaals de procedure en de omwonenden nogmaals hun bezwaren.

Er werden acties afgeproken, goede bedoelingen en positieve verwachtingen gedeeld en een afspraak om een vervolgmeeting te organiseren gemaakt om (voor de 1e keer) inhoudelijk met elkaar over het plan te praten. Het leek alsof alle belangen daarwerkelijk op tafel zouden komen en met elkaar wisselgeld kon worden besproken of wellicht uiteindelijk hard kon worden gesteld dat belangen te ver uit elkaar liggen. Dat kan. Het zou jammer zijn maar dan ligt het ook vast dat de gemeente partij kiest voor de initiatiefnemer en de belangen van omwonenden door de rechter laat bepalen. 

 

Inmiddels zijn we na de meeting van 18 december 2020 al weer 4 1/2 maand verder. Er is door de gemeente een verslag gemaakt inclusief een (incompleet) procedure verloop. Daarop hebben omwonenden gereageerd en vervolgens bleef het weer ijzingwekkend stil op een bijzonder telefoontje na van wethouder Winters (Lokaal Belang, Zevenaar) richting een willekeurige buurtbewoner. Tussen de regels door werd opgemerkt dat initiatiefnemer Kaplan nog steeds niets zou doen dus "we wachten op de rechter". Acties worden niet uitgevoerd, afspraken worden niet nagekomen. We hebben uiteindelijk maar weer een formele brief gestuurd naar de wethouder en zijn (inmiddels alweer verdwenen 3e externe) RO-specialist maar het blijft een wat verbijsterend proces.

Voor een burger van Zevenaar is het blijkbaar zo: Zevenaar maakt (véél) plannen en stopt daar ook (zéér véél) tijd en geld in. Maar als Zevenaar van de plannen wil afwijken, doet het niets anders dan naar de rechter stappen om daar een oordeel te halen. Heel bijzonder.

 

Eerdaags zal de rechtbank wel een zitting inplannen. Er is wat "corona-vertraging". Als omwonenden kijken we er eigenlijk wel naar uit. We willen graag weten waar we aan toe zijn. De hele "procedure" loopt immers inmiddels een kleine 5 1/2 jaar. En dat alles zonder één gemeenschappelijk echt inhoudelijk overleg over elkaars ideeën, meningen en standpunten. Dat is blijkbaar de bestuurscultuur in Zevenaar. Gelukkig zijn er eerdaags weer gemeentelijke verkiezingen. Misschien vinden ook de Zevenaarse kiezers hier wat van.

 

Wordt vervolgd. 

De initiatiefnemer Kaplan heeft aan de gemeente meegedeeld dat ze meer tijd nodig hebben dan januari voor het verwerken van hun acties n.a.v de e-meeting van 18 december 2020. De 2e meeting is daarom uitgesteld "tot nader bericht". De rechtbank wacht echter niet hoewel ook de corona-maatregelen aldaar maar verwachting wat vertraging zal opleveren.

Intussen heeft de gemeente het verslag van de e-meeting en een korte opsomming van het procesverloop gepubliceerd. Het is op zich fijn en vertrouwenwekkend dat de communicatie weer wordt opgestart. Tijdig en redelijk gedocumenteerd. Wel valt op dat een paar hardnekkige misvattingen en onwaarheden nog alsmaar worden herhaald. Het geeft helaas weer extra ruis en veroorzaakt ook wat wrevel. Dat is jammer. We gaan er maar vanuit dat het ook nu weer komt door de wisseling van de wacht. 

De procedure loopt immers inmiddels in totaal nu ruim 5 jaar. De 4e burgemeester, 3e wethouder, 2e gemeenteraad en minimaal de 3e (externe) verantwoordelijke ambtenaar Ruimtelijke ordening zorgt niet voor procedurele en politieke stabiliteit. De volgende gemeenteraadsverkiezingen komen al bijna weer in beeld dus het kan nog wat erger ;-) . We hebben om correcties gevraagd dus dat wachten we nog even af.

Wordt vervolgd.