Op woensdag 13 mei 2020 heeft de gemeente het publiceren van de definitieve vergunning kenbaar gemaakt. Vooral de letterlijke betekenis van deze zin is belangrijk: ondanks de verwijzingen op de gemeentepagina met internet-adressen identificatienummers in de gemeentepagina was er namelijk niets te vinden. Een adres op robeheer.nl geeft zelfs een keiharde 404-internet fout. Dat is op zijn zachtst gezegd zeer onzorgvuldig want de beroepsprocedure is immers van start gegaan en het was dus onmogelijk om de documenten te raadplegen. Inmddels bleek laat in de middag van de 15e mei de gemeente in staat alsnog de documenten op Ruimtelijkeplannen.nl (zoek op "stationsplein 13 zevenaar") beschikbaar te maken. Dit was te laat, dus uitstel is op zijn plaats.

Wat onmiddellijk opvalt aan zowel de inhoud als de procedure is dat nog steeds de gemeente Zevenaar volstrekt doof is voor iedere vorm van inhoudelijke inbreng van de omwonenden. Er is wederom geen enkel gemeentelijk initiatief geweest om, ondanks harde beloftes van vorige burgemeester Schadd-de Boer en ambtenaren RO, omwonenden zelfs maar op de hoogte te houden van de voortgang. Wat helaas minstens zo opmerkelijk is, is dat er weliswaar sinds 18 december 21 weken zijn verstreken en er niets, maar dan ook helemaal niets m.u.v. van een type-fout aan de vergunning is gewijzigd. 

De gemeente laat hier opnieuw zien alleen de zienswijzen-procedures te volgen omdat het zo voorgeschreven is. Alleen middels de zienswijzen opgebrachte keiharde  zelfgemaakte fouten worden gecorrigeerd. Wat de burger echt vindt, laat de gemeente koud.

Enfin, jammer genoeg was de volgende stap al voorzien. Er is vanaf een complete publicatie van de definitieve omgevingsvergunning 6 weken om bij de Rechtbank Gelderland in beroep te gaan en te verzoeken om een voorlopige voorziening om het besluit niet in werking te laten treden.

UPDATE: Zoals verwacht heeft de gemeente gehoor gegeven aan het feit dat de documenten te laat beschikbaar waren. De publicatie van de vastgestelde projectomgevingsvergunning is daarom formeel gerectificeerd en opnieuw gepubliceerd in de Staatscourant op 27 mei 2020. De uiterste datum voor het instellen van beroep is daarmee ook verplaatst naar 8 juli 2020.

UPDATE 2: Het beroep is inmiddels ingesteld. De zaak dient allereerst voor de voorzieningenrechter op 1 september 2020.

Wordt vervolgd.

Het_plan_stpl13_V_aug_2020.png

Begin deze maand besloot Minister Stientje van Veldhoven dat de invoering van de nieuwe Omgevingswet per 1 januari 2021 opnieuw wordt uitgesteld. De gemeenten, provincies en waterschappen zijn er domweg gewoon niet klaar voor. Dat is op zich al raar want, niet alleen zou de wet eigenlijk al in 2018 worden ingevoerd maar de omgevingswet moet er onder andere voor zorgen dat de vergunningsverlening vele malen eenvoudiger wordt. Er worden immers 26 wetten, 60 algemene maatregelen van bestuur en 75 ministriële regelingen samengenomen in 1 wet met 4 algemene maatregelen van bestuur en 1 omgevingsregeling.

Niet alleen de extra belasting van de overheid als gevolg van de corona-crisis is debet aan de vertraging, maar vooral de problemen met ICT krijgen de schuld. Niet de eerste keer dat de overheid zich verslikt in ICT trouwens. Deze wetswijziging is een van de grootste sinds 1848, maar je zou toch zeggen dat er inmiddels tijd genoeg is geweest om voldoende voorbereidingen te treffen.

 

Een uiterst belangrijke pijler van de nieuwe wet betreft de burger-participatie. Zowel initiatiefnemer, overheid als de burger zelf krijgen een andere rol en verantwoordelijkheid bij met name buitenplanse omgevingsactiviteiten (= afwijkingen van bestemmingsplan).

Een bestuursrechter alsmede de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State zal ondanks het uitstel echter gewoon verder gaan op de weg van de ontwikkeling van de jurisprudentie t.a.v. het omgevingsrecht. De nieuwe wet komt er immers niet voor niets. Het is een gevolg van ontwikkelingen in de maatschappij en ontwikkeling van de rol van de overheid.

In het geval van Stationsplein 13 zal de participatie van de omwonenden bij de bestuursrechter dan ook een belangrijke rol gaan spelen. Er zullen zeker 5 zaken worden getoetst:

  • Heeft de initiatiefnemer de omwonenden op een voldoende wijze betrokken bij de planvorming en
  • op welke wijze zijn de opmerkingen van de omwonenden verwerkt in het voorstel ?
  • Heeft de gemeente burgerparticipatie (anders dan de formele zienswijze procedure) voldoende gefaciliteerd en
  • heeft de gemeente in de definitieve vergunning voldoende gemotiveerd waarom het voorstel moet afwijken van het bestemmingsplan ?
  • Hebben de omwonenden zelf voldoende initiatief en bereidheid getoond om hun betrokkenheid bij het planvormingsproces vorm te geven ?

Zo te zien wordt het dan bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State 5 - 0 voor de omwonenden van Stationsplein 13.

We wachten vooralsnog de definitieve vergunning af.

Blijf gezond.

 

Het huidige plan: een grote flat met horeca en een particulier parkeerterrein

 

stpl13_verpauperd.jpegJarenlang hebben de vorige en nu huidige eigenaar het pand laten verpauperen. Lezers van de Gelderlander en ook de gemeente spraken er schande van.

De gemeente had er iets aan kunnen doen maar verschuilt zich achter “… afhankelijkheid van particuliere initiatieven”. Onzin natuurlijk, want als er geld te verdienen is, gedraagt ook gemeente Zevenaar zich als een grootgrondbezitter. De gronden voor Zevenaar Oost zijn ooit puur speculatief door Zevenaar aangekocht en worden nu weer verkocht. Er dreigde eerste een fors verlies maar door de aantrekkende economie ontsnapt Zevenaar nog net en kan met de verkoop de gaten in de gemeentelijke begroting tijdelijk dichten.

Verder heeft iedere gemeente meerdere instrumenten om leegstand en verpaupering aan te pakken. De gemeente had de eigenaar kunnen dwingen of met wat subsidie kunnen helpen het pand op zijn minst veilig en toonbaar te houden. Zeker na de laatste brand. De gemeente had het pand ook jaren geleden ook zelf al kunnen aankopen en tijdelijk verhuren of slopen.

Ook de huidige eigenaar had dat laatste kunnen doen al dan niet op aangeven van de gemeente. Kaplan was immers nooit van plan nog iets met het huidige pand te gaan doen. Kaplan laat nu het pand al jaren zo staan, blijkbaar als drukmiddel om de gemeente te bewegen het bestemmingsplan ondanks de tegenstand snel en fors aan te passen.

De gemeente Zevenaar had al doende zowel tijd als krediet kunnen kopen om met de omwonenden en een initiatiefnemer een voor iedereen aanvaardbaar plan te maken. Intussen waren wat bankjes en boompjes een goedkoop alternatief geweest en bleef de "Stationspoort van Zevenaar" gespaard. En, zo had het ook nog kunnen blijven natuurlijk. Een beetje meer groen misstaat Zevenaar niet.

Nu was het niet alleen de lelijkste plek maar werd het langzaam maar zeker vooral het lelijkste plan van Zevenaar.

 

Het beste alternatief

 

We hebben steeds gezegd dat met constructief overleg tussen gemeente, initiatiefnemer en omwonenden het toch mogelijk moet zijn om gezamenlijk een voor iedereen aanvaardbaar plan voor Stationsplein 13 te maken. Iedereen is er bij gebaat om dit markante punt in volle glorie te (laten) renoveren.

De gemeente Zevenaar blijkt echter al vanaf 2015 met initiatiefnemer Kaplan in overleg te zijn geweest over de nieuwbouw aan Stationsplein 13. Omwonenden zijn in die periode nooit betrokken. Na wat geruchten in 2017 zijn we gaan vragen bij de gemeente en kregen als antwoord: "Het klopt, het plan is inmiddels af, beoordeeld en het college van B&W heeft er in principe mee ingestemd. Het bestemmingsplan moet worden aangepast. We zijn nu bezig met de vergunning".

Nou lekker dan!

Uiteindelijk kwam er februari 2018 een presentatie voor omwonenden. Omdat geen echte antwoorden werden gegeven op onze vragen en de verslaglegging ook nog onvolledig bleek, hebben een aantal omwonenden destijds Kaplan uitgenodigd om ter plaatse samen met ons te komen kijken naar de impact van het geplande flatgebouw voor de omgeving.
In eerste instantie werden alle bezwaren weggewuifd omdat: “… Het pand wordt ongeveer net zo groot als het oude …”. Toen bleek dat we de veel forsere maatvoering van het beoogde pand heel precies uit het hoofd konden reproduceren, was het gesprek snel afgelopen: “… We veranderen helemaal niets. Anders maken we niet genoeg winst”.

Nou lekker dan!

Wethouder Hans Winters zei een paar weken later desgevraagd: “… Het is aan de initiatiefnemer hoe het er uit gaat zien …”. Op onze opmerking dat de gemeente toch al geruime tijd betrokken was bij de planvorming en toch op basis van “goede Ruimtelijke Ordening” toch echt eerst zelf een vergunning moet afgeven werd het plotseling: “… Dat klopt. Daar moet Juridische Zaken dan maar naar kijken. Sometimes you have to agree to disagree.”.

Nou lekker dan!

Dan maar naar de burgemeester. Ella Schadd-de Boer had een luisterend oor. Ze herkende dit soort uitspraken van de wethouder wel. Ze zou maatregelen treffen om de communicatie weer op gang te brengen. Best hoopgevend.
De aangewezen RO-specialist Gijsbert Voerman (de 2e externe) vond het beter om een echt gesprek te hebben i.p.v. antwoord te geven op onze vragen via e-mail. Op zich een goed idee. Toen we echter een enkel A4’tje met gesprekspunten en oplossingen op tafel wilden leggen gingen de handjes op de rug. Hij wilde het niet eens aannemen: “Nee nee, ik ben niet van de inhoud. Ik ben er alleen om jullie de procdure uit te leggen”.

Nou lekker dan!

Intussen zijn zowel burgemeester Schadd-de Boer en RO-specialist Gijsbert Voerman ook alweer vertrokken en vervangen. Het is weer even radio-stil.

Nou lekker dan!

 

Intussen praten de omwonenden onderling dan maar met elkaar over hoe de “Stationspoort van Zevenaar” er uit zou kunnen zien met een prachtig ontworpen gebouw wat recht doet aan de omgeving en de beeldvorming van Zevenaar. 

Het vorige alternatief was meer een handreiking naar de initiatiefnemer en een soort "downsizing" van het voorliggende plan. Dat kan een stuk creatiever dus deze keer een schets voor 3 moderne woningen voor senioren of gewoon een stel wat graag op een prachtig punt in Zevenaar wil wonen. 

Volledig onderkelderd, veel licht en buitenruimte, gemeenschappelijke grond, goede bereikbaarheid van de binnenstad en de rest van de wereld met OV en geen gedoe met parkeren, verkeer, privacy of milieu. 

 

Een beter alternatief . . .

Zo maar weer eens een (beter) idee.