• Met woonkamers, balkons en uit glas opgetrokken trappenhuis zijn de tuinen en woonkamers van omwonenden vol in het vizier en wordt de privacy onaanvaardbaar aangetast
  • De Stichting Veiligheid, Maatschappij en Politie beoordeelt een stationsgebied als een plaats met verhoogd veiligheidsrisiko. Horeca maakt dat alleen maar erger. Uit de stukken blijkt niet dat er zelfs maar is over nagedacht.
  • Deze lokatie valt volgens het Horeca Convenant en de APV ook helemaal niet binnen het te beschermen centrum-gebied. Door de komst van horeca op deze plaats zal de gemeente(-raad) in samenspraak met de politie zich eerst moeten uitspreken over het uitbreiden van dit gebied
  • Over potentiele bezorgdiensten wordt in de Ruimtelijke Onderbouwing niets gezegd. Het is bekend dat bezorgdiensten de (verkeers-)veiligheid verder op scherp stellen. Andere gemeenten hebben daar ook maatregelen voor getroffen, We gaan er dus vanuit die er dus niet komen.

Kijk voor een meer uitgebreide beschouwing van dit onderwerp verder in het menu-item Privacy en Veiligheid en voor de plannen van de gemeente in de documenten-index.

 

  • Goothoogte en nokhoogte van 6 naar 10 respectievelijk van 9 naar 10 meter. Verplichte schoorsteen ontbreekt.
  • Bouwoppervlak van ca. 300 m2 van het hoofdgebouw wordt 2.5 keer zo groot, het volume groeit van ca. 800 naar ca. 3000 m3.
  • Het is met name de immense omvang van een flatgebouw met een goothoogte van 10 meter wat het onaanvaardbaar maakt.
  • De Ruimtelijke Onderbouwing geeft een verkeerde voorstelling van de bestaande omgeving en de inpasbaarheid van het beoogde pand. Er is geen afdoende architecturele onderbouwing.
  • Volgens de Struktuurvisie zijn ".. oorspronkelijke karakteristieke waarden .." van het Stationsplein bewust behouden. Het is onduidelijk waarom de gemeente nu plots vindt dat hiervan moet worden afgeweken.
  • De huidige bestemming is "maatschappelijk" met mogelijk aanvullende horeca en 1 bovenwoning. Voltijds-horeca is volgens het bestemmingsplan niet toegestaan op deze plaats en evenmin een uitbreiding naar 6 voordeuren.
  • Het is voorts nog steeds onduidelijk wat voor soort horeca er wordt voorzien. Er worden genoemd: broodjeszaak, koffiebar of ijssalon. Gezien de omvang van de horeca van 200 m2 binnen en 100 m2 buiten en daarenboven de achtergrond van de initiatiefnemers is dat wat onwaarschijnlijk.
  • Met openingstijden van 6:00 tot 22:00 is het ook geen dag-horeca maar dag-avond horeca.
  • De Centrumvisie noemt het Stationsplein een "parkachtige omgeving". Ook hier is het onduidelijk met welke argumentatie een flat-gebouw daarbinnen zou passen.
  • Ook volgens dezelfde Centrumvisie dient horeca te worden geconcentreerd op de Markt en Weverstraat.

Kijk voor een meer uitgebreide beschouwing van dit onderwerp verder in het menu-item Bestemmingsplan en voor de plannen van de gemeente in de documenten-index.

 

 

In de laatste 4 dagen voor het sluiten van de zienswijze periode, vatten we het nog eens staccato voor u samen. Vandaag als eerste onderwerp milieu.

  • Geur en fijnstof: komst van horeca + 6 voordeuren levert mogelijk een aanzienlijke toename op van overlast geur en fijnstof. Er is onvoldoende onderbouwd hoe dat wordt gepareerd. De verplichte 2 meter hoge schoorsteen staat niet in het plan.
  • Lawaai: meer dan 100 m2 terras met stemmen en muziek levert een onaanvaardbaar geluidsniveau op.
  • Afval: nergens wordt rekening gehouden met hoe met het afval van 6 voordeuren + horeca wordt omgegaan. Alle ruimte rondom het pand is al voorbestemd voor iets anders: terras, gazon of parkeren.
  • Bezonning, schaduw en horizon-vervuiling is niet onderzocht.
  • Afvoer en infiltratie van hemelwater worden onterecht ter zijde geschoven. Er komt geen waterberging en >90% van het perceeloppervlak is straks verhard.

Kijk voor een meer uitgebreide beschouwing van dit onderwerp verder in het menu-item Milieu.

 

Dit is een index van de meest belangrijke openbare documenten die betrekking hebben op het ontwerpbesluit van Stationsplein 13 dan wel algemene visies, plannen en bepalingen waar Stationsplein 13 en/of de Stationspleinomgeving in worden geraakt.

 

Note: Hou er rekening mee dat sommige documenten behoorlijk groot kunnen zijn en het kan dus even duren voordat ze helemaal gedownload en zichtbaar zijn.

  

Zienswijzenota van gemeente Zevenaar nov 2019

>>> Reactienota van omwonenden dec 2019

 

Bijgewerkte V2 zienswijze ter hergebruik voor 2e ronde 2019

Verkorte V2 zienswijze ter hergebruik voor 2e ronde 2019

Spiekbriefje V2 (beknopte samenvatting zienswijze 2019)

 

Zienswijze zoals ingediend bij de 1e ronde in 2018

Spiekbriefje (beknopte samenvatting zienswijze 2018)

Persbericht juni 2018

Persbericht juni 2019 (concept)

 

Uitspraak beroepsrechter Arnhem juni 2022 - beroep ongegrond verklaard

Uitspraak voorzieningenrechter Arnhem september 2020 - vergunning voorlopig geschorst

 

Overzicht en verslagen van contacten met de gemeente en Dutch Real Estate

Chronologisch overzicht van contacten met gemeente Zevenaar en Kaplan vanaf september 2017 tm maart 2021

 

Verslag (van Dutch Real Estate) van bijeenkomst bij Dutch Real Estate op postkantoor op 2 februari 2018

Verslag gesprek met vergunningambtebaar Gerry de Reus 9 februari 2018

Verslag bezoek familie Kaplan aan buurt 12 februari 2018

Verslag gesprek met wethouder Hans Winters op 15 maart 2018, versie buurt

Verslag gesprek met wethouder Hans Winters/Dutch Realestate 30 April 2018, versie buurt

Verslag gesprek met wethouder Winters/DRE 30 april, versie gemeente

Voorbereiding gesprek met burgemeester Elle Schadd-de Boer 2 julie 2018

Voorbereiding gesprek met burgemeester Lucien van Riswijk 15 juni 2020

Brief aan burgemeester, wethouders en gemeenteraad 15 juni 2020 (persoonlijk aan Lucien van Riswijk overhandigd)

 

Inspreekteksten Commissie Ruimte 

12 september 2018

12 februari 2019

4 december 2019

  

Standpunt mr Pieter van Vollenhoven Stichting Maatschappij Veiligheid en Politie (SMVP) 

Nationaal Waterplan 2016-2021

Onderzoek zettingen Zevenaar, 2009

 

Plannen Stationsplein 13

Ruimtelijke Onderbouwing

- versie 6 : Januari 2021

- versie 5 : September 2019 met aanpassing december 2019

- versie 4 : September 2019

- versie 3 : April 2019

- - - bijbehorend Ontwerp Besluit

- versie 2 : December 2018

- versie 1 : November 2016

 

Plannen Gemeente Zevenaar

Visie werkwijze en cultuur (niet gedateerd)

- - - Besturingsfilosofie gemeente Zevenaar (na samensmelting Zevenaar en Rijnwaarden)

Welstandsnota 1 november 2012 

- - - Nota Ruimtelijke Kwaliteit

Bestemmingsplan 18 december 2013

- - - Kaart

- - - Regels

- - - Toelichting

Structuur Visie februari 2013

- - - Deel 1

- - - Deel 2

- - - Deel 3

- - - Deel 4

Centrumvisie Zevenaar december 2015

- - - Volledig document

Paraplubestemmingsplan parkeren Gemeente Zevenaar juli 2018

- - - Regels

- - - Toelichting

Gemeentelijk Geluidbeleid 2008 

- - - Vigerende Versie 2.0 februari 2009

Jaarplan Integrale veiligheid

- - - Volledig document

Horeca Convenant 2018-2019

- - - Convenant Veilig Uitgaan in Zevenaar 2018-2019

Algemene Plaatselijke Verordening 2018 Gemeente Zevenaar

- - - APV 2018

Meerjaren begroting 2019-2022

- - - Volledig document (let op 200 pagina's)

 

Oude nieuwsbrieven (van voor de 1e publicatie van deze website):

1 - april 2018

2 - juni 2018

3 - juli 2018 

4 - november 2018

5 - januari 2019  

 

Voor de 2e keer is de Ruimtelijke Onderbouwing (RO) aangepast. T.o.v. van versie 2 (18 december 2018) gaat deze versie 3 (25 april 2019) weliswaar dieper in op aspecten zoals parkeren en milieu maar o.i. nog steeds onjuist, onvoldoende en onvolledig. Voor de parkeernormering worden nog steeds verkeerde aannames gehanteerd. Afval van horeca + 6 appartementen wordt nog steeds niet geraakt. Er is nog steeds een inconsistentie m.b.t. de sluitingstijden van de horeca. Dit zijn slechts een paar voorbeelden. Zo lijkt in iedere paragraaf wel iets te vinden waar discussie over blijft bestaan.