Bezorgdiensten
Het aantal cafetaria's en restaurants dat aan huis voedsel en drank bezorgt neemt flink toe. Het is een makkelijke manier om extra omzet te genereren. De klant betaalt de kosten immers grotendeels zelf.
Alleen op Thuisbezorgd.nl zijn al 15 bezorgdiensten te vinden binnen een straal van ca. 15 minuten rondom het centrum van Zevenaar (postcode 6901). Uit de Ruimtelijke Onderbouwing blijkt niets dat de geplande horeca bezorgdiensten gaat exploiteren. Immers, er zouden o.a. extra parkeerplaatsen moeten worden gereserveerd voor bezorg-scooters of -auto's.
Ook zou er moeten zijn nagedacht over maatregelen om extra overlast van eventueel toegenomen verkeer, lawaai of veiligheid te mitigeren. Niet voor niets worden bijvoorbeeld in Harderwijk met medewerking van gemeente en politie bezorgdiensten extra opgeleid om het risico voor zichzelf en andere weggebruikers te veminderen.
We gaan er dus van uit dat de gemeente nooit een vergunning kan afgeven voor bezorgdiensten van de geplande horeca. Maatregelen moeten immers ook volgens de Raad van State vooraf zijn bedacht en niet ad hoc achteraf wanneer het uitkomt. In de RO staat nu in ieder geval niets.
UPDATE: Tijdens de zitting bij de voorzienigenrechter op 1 september 2020 bleek plotseling dat men inderdaad van plan is om bezorgdiensten te implementeren. Heel bijzonder, want ook de Zienswijzennota zegt dat de aanvraag geen bezorgdiensten behelst en kan dus niet worden vergund.
Parkeren
Parkeren op eigen terrein is op zich toe te juichen om de straten te ontlasten maar 9 privé parkeerplaatsen voor 6 huishoudens plus bezoekers plus personeel van de horeca is met dit voorziene pand ruim onvoldoende.
Volgens de regels van het Paraplubestemmingsplan parkeren gemeente Zevenaar vragen 6 flats in het goedkope/midden segment met een norm van 1.1 per voordeur afgerond 7 plaatsen. Volgens hetzelfde Parapluplan is de norm voor bar/café/cafetaria 5 per 100 m2 en zelfs 9 per 100 m2 indien de horeca het karakter van een restaurant krijgt. Het is nog steeds niet helemaal duidelijk welk type horeca wordt voorzien (zie ook artikel over soort horeca) maar zelfs met de kleine variant zijn er al 8 parkeerplaatsen te weinig, met de grote wel liefsts 16. Ook neemt door de noodzakelijke oprit naar de privéparkeerplaatsen het bestaande aantal plaatsen op straat alleen maar verder af. Bovendien vraagt bedrijfsvoering zoals horeca om voldoende ruimte om te laden en lossen en daar is evenmin in voorzien.
De Ruimtelijke Onderbouwing gaat er in paragraaf 2.2 ten onrechte van uit dat parkeerdruk kan worden opgevangen in het openbare gebied, al dan niet betaald. Dat is onjuist. Er is overdag al een extreme parkeerdruk rondom Stationsplein en dat zou juist om extra maatregelen en een ander parkeerbeleid vragen. Het is alleen maar erger geworden nu HAL12 met diensten volloopt en het toegenomen aantal ambtenaren na de fusie met Rijnwaarden. De 30 parkeerplaatsen voor het gemeentehuis verdwijnen ook nog dus dat verhoogt de parkeerdruk nog meer. Saillant detail, eind december 2018 zegt wethouder Winters in de Gelderlander: "Als straks Hal12 is geopend, wil je zeker die auto's niet voor de deur". Heel fijn. Al jaren wordt over de parkeerdruk gesproken. O.a. in de commissie Ruimte in 2015 kaart de PvdA'er Marcel Lap het nog eens aan.
De RO maakt ook niet aannemelijk dat de horeca bezoekers alleen treinreizigers zijn. Dat is alleen maar een van de vele mogelijke doelgroepen.
Ook is het parkeerterrein aan de van Gimbornstraat volgens het bestemmingsplan (zie kaart) blijkbaar nog steeds tijdelijk. De bestemming is “kantoor” dus de gemeente kan maar zo plotseling besluiten om het parkeerterrein op te heffen waardoor de parkeerdruk alleen maar verder toe neemt.
Tenslotte hebben deze 9 parkeerplaatsen meer het karakter van een parkeerterrein op privé grond en geeft voor de direct aanpalende panden extra overlast door lawaai en geur en ’s avonds door koplampen die in de tuinen en woonkamers schijnen.
Samengevat zijn 9 plaatsen niet alleen ruim onvoldoende maar er worden door initiatiefnemer en gemeente ook geen maatregelen voorgesteld om bovengenoemde vormen van extra overlast te beperken. Ook op dit punt is de RO ondermaats en getuigd niet van goede ruimtelijke ordening.
UPDATE 15 november 2019: De plannen zijn aangepast. De horeca wordt verkleind van 200 naar 87 m2. Hierdoor zijn er minder parkeerplaatsen nodig op het eigen terrein. Bovendien wordt dit aantal eigen plaatsen uitgebreid van 9 naar 12. Volgens de huidige regels uit het Paraplu bestemmingsplan Parkeren Zevenaar lijkt dit correct. Dit laat echter onverlet de andere argumenten.Het is gewoon een extra prive parkeerterrein met alle consequenties van dien.
Privacy
Een flat van 3 hoog met slaap- maar vooral woonkamers en balkons met vol uitzicht op de achtertuinen en woonkamers binnen het woonblok is een ernstige schending van de privacy. De woningen liggen op zeer korte afstand van het geplande pand.
Bovendien is er een trappenhuis dat volledig in glas wordt opgetrokken en zijn ook daar balkons waar men-sen kunnen staan of zitten. Alle vrijheid in de tuinen en zelfs woonkamers is in het geding. Uit de ter beschikbaar gestelde stukken m.b.t. tot dit ontwerpbesluit blijkt nergens dat hier rekening mee is gehouden of dat maatregelen getroffen worden om deze inbreuk op de privacy te beperken.
De Ruimtelijke Onderbouwing bevat ook geen bezonningsonderzoek en schiet dus ook daarop te kort.
UPDATE 15 november 2019: de initiatiefnemer heeft laten weten de ramen van het trappenhuis van gematteerd plastic te voorzien en bovendien een adequate erfafscheiding te faciltieren door het vernieuwen van de muren of een hoge groenvoorziening.
Dat is al wat maar neemt niet weg dat woonkamers en balkons, ook of zelfs juist van het trappenhuis, vrij zicht geven op de belendende tuinen en woonkamers.
Veiligheid
De Ruimtelijke Onderbouwing gaat in paragraaf 4.5 ook in op Externe Veiligheid maar zegt dat er niets aan gedaan hoeft te worden omdat ". . . het aantal personen neemt niet toe ten opzichte van het aantal personen dat nu reeds gebruik kan en mag maken van het gebouw, conform de bestaande bestemming. Het groepsrisico neemt derhalve ook niet toe. . . ". Ook dit is wederom onjuist. Het bestemmingsplan staat 1 bovenwoning toe dus een flat met 6 voordeuren is een toename van 500% m.b.t. permanente bewoning. Daar komt nog bij het personeel van de forse horeca en haar gasten overdag en 's avonds. Bovendien wordt in het Jaarplan Integrale Veiligheid 2018 de Betuwelijn juist genoemd als een gebied met een verhoogd risiko-profiel.
Erger is dat deze paragraaf in het RO met geen woord rept over de veiligheid van de omgeving als gevolg van dit pand en de horeca. Ook daar gaat het Jaarplan van de gemeente Zevenaar uitvoerig op in en het is dus op zijn minst verbazend dat de sociale veiligheid van de omgeving door zowel initiatiefnemer als gemeente volstrekt wordt genegeerd bij dit vergunningsontwerp.
Horeca beïnvloedt de immers veiligheid van de omgeving in sterke mate. Niet voor niets waarschuwt de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) haar leden voor de risico’s en stelt dat er moet worden samengewerkt met een gemeente en politie voor criminaliteitspreventie en andere maatregelen. Ook van toepassing voor Zevenaar zijn een horeca-convenant Veilig Uitgaan Zevenaar 2018 - 2019 en een Algemene Plaatselijke Verordening 2018 gemeente Zevenaar waar ook bepalingen zijn opgenomen t.a.v. horeca.
Uit het bovenstaande en genoemde verwijzingen blijkt dat veiligheid rondom horeca een bekend risico is waarvoor maatregelen moeten worden getroffen. Er wordt in de RO niet eens aan deze documenten gerefereerd en evenmin blijkt uit de stukken dat er überhaupt is nagedacht over maatregelen die de veiligheid als gevolg van de komst van flinke horeca in een woonwijk moeten borgen.
Overigens worden het Stationsplein, Stationsstraat en van Gimbornstraat in deze documenten niet genoemd als behorend bij het risico gebied m.b.t. horeca-centrum Zevenaar en dat zou derhalve eventueel eerst met goedkeuring door de gemeenteraad moeten worden aan-gepast. Niet voor niets heeft de politie in het verleden er op aangedrongen dat horeca beter gecentreerd moest worden in Zevenaar en de gemeente Zevenaar heeft dat ook als beleid precies zo gedefinieerd in haar Centrumvisie Zevenaar 2015-2030 aangevuld met argumenten over de combinatie winkelen/horeca. Ook m.b.t. dit laatste is in dit geval geen enkele sprake.
Pagina 15 van 19