Het lelijkste plan van Zevenaar
Jarenlang hebben de vorige en nu huidige eigenaar het pand laten verpauperen. Lezers van de Gelderlander en ook de gemeente spraken er schande van.
De gemeente had er iets aan kunnen doen maar verschuilt zich achter “… afhankelijkheid van particuliere initiatieven”. Onzin natuurlijk, want als er geld te verdienen is, gedraagt ook gemeente Zevenaar zich als een grootgrondbezitter. De gronden voor Zevenaar Oost zijn ooit puur speculatief door Zevenaar aangekocht en worden nu weer verkocht. Er dreigde eerste een fors verlies maar door de aantrekkende economie ontsnapt Zevenaar nog net en kan met de verkoop de gaten in de gemeentelijke begroting tijdelijk dichten.
Verder heeft iedere gemeente meerdere instrumenten om leegstand en verpaupering aan te pakken. De gemeente had de eigenaar kunnen dwingen of met wat subsidie kunnen helpen het pand op zijn minst veilig en toonbaar te houden. Zeker na de laatste brand. De gemeente had het pand ook jaren geleden ook zelf al kunnen aankopen en tijdelijk verhuren of slopen.
Ook de huidige eigenaar had dat laatste kunnen doen al dan niet op aangeven van de gemeente. Kaplan was immers nooit van plan nog iets met het huidige pand te gaan doen. Kaplan laat nu het pand al jaren zo staan, blijkbaar als drukmiddel om de gemeente te bewegen het bestemmingsplan ondanks de tegenstand snel en fors aan te passen.
De gemeente Zevenaar had al doende zowel tijd als krediet kunnen kopen om met de omwonenden en een initiatiefnemer een voor iedereen aanvaardbaar plan te maken. Intussen waren wat bankjes en boompjes een goedkoop alternatief geweest en bleef de "Stationspoort van Zevenaar" gespaard. En, zo had het ook nog kunnen blijven natuurlijk. Een beetje meer groen misstaat Zevenaar niet.
Nu was het niet alleen de lelijkste plek maar werd het langzaam maar zeker vooral het lelijkste plan van Zevenaar.
Het beste alternatief
Nou lekker dan!
We hebben steeds gezegd dat met constructief overleg tussen gemeente, initiatiefnemer en omwonenden het toch mogelijk moet zijn om gezamenlijk een voor iedereen aanvaardbaar plan voor Stationsplein 13 te maken. Iedereen is er bij gebaat om dit markante punt in volle glorie te (laten) renoveren.
De gemeente Zevenaar blijkt echter al vanaf 2015 met initiatiefnemer Kaplan in overleg te zijn geweest over de nieuwbouw aan Stationsplein 13. Omwonenden zijn in die periode nooit betrokken. Na wat geruchten in 2017 zijn we gaan vragen bij de gemeente en kregen als antwoord: "Het klopt, het plan is inmiddels af, beoordeeld en het college van B&W heeft er in principe mee ingestemd. Het bestemmingsplan moet worden aangepast. We zijn nu bezig met de vergunning".
Nou lekker dan!
Uiteindelijk kwam er februari 2018 een presentatie voor omwonenden. Omdat geen echte antwoorden werden gegeven op onze vragen en de verslaglegging ook nog onvolledig bleek, hebben een aantal omwonenden destijds Kaplan uitgenodigd om ter plaatse samen met ons te komen kijken naar de impact van het geplande flatgebouw voor de omgeving.
In eerste instantie werden alle bezwaren weggewuifd omdat: “… Het pand wordt ongeveer net zo groot als het oude …”. Toen bleek dat we de veel forsere maatvoering van het beoogde pand heel precies uit het hoofd konden reproduceren, was het gesprek snel afgelopen: “… We veranderen helemaal niets. Anders maken we niet genoeg winst”.
Nou lekker dan!
Wethouder Hans Winters zei een paar weken later desgevraagd: “… Het is aan de initiatiefnemer hoe het er uit gaat zien …”. Op onze opmerking dat de gemeente toch al geruime tijd betrokken was bij de planvorming en toch op basis van “goede Ruimtelijke Ordening” toch echt eerst zelf een vergunning moet afgeven werd het plotseling: “… Dat klopt. Daar moet Juridische Zaken dan maar naar kijken. Sometimes you have to agree to disagree.”.
Nou lekker dan!
Dan maar naar de burgemeester. Ella Schadd-de Boer had een luisterend oor. Ze herkende dit soort uitspraken van de wethouder wel. Ze zou maatregelen treffen om de communicatie weer op gang te brengen. Best hoopgevend.
De aangewezen RO-specialist Gijsbert Voerman (de 2e externe) vond het beter om een echt gesprek te hebben i.p.v. antwoord te geven op onze vragen via e-mail. Op zich een goed idee. Toen we echter een enkel A4’tje met gesprekspunten en oplossingen op tafel wilden leggen gingen de handjes op de rug. Hij wilde het niet eens aannemen: “Nee nee, ik ben niet van de inhoud. Ik ben er alleen om jullie de procdure uit te leggen”.
Nou lekker dan!
Intussen zijn zowel burgemeester Schadd-de Boer en RO-specialist Gijsbert Voerman ook alweer vertrokken en vervangen. Het is weer even radio-stil.
Nou lekker dan!
Het kan echt beter
Intussen praten de omwonenden onderling dan maar met elkaar over hoe de “Stationspoort van Zevenaar” er uit zou kunnen zien met een prachtig ontworpen gebouw wat recht doet aan de omgeving en de beeldvorming van Zevenaar.
Het vorige alternatief was meer een handreiking naar de initiatiefnemer en een soort "downsizing" van het voorliggende plan. Dat kan een stuk creatiever dus deze keer een schets voor 3 moderne woningen voor senioren of gewoon een stel wat graag op een prachtig punt in Zevenaar wil wonen.
Volledig onderkelderd, veel licht en buitenruimte, gemeenschappelijke grond, goede bereikbaarheid van de binnenstad en de rest van de wereld met OV en geen gedoe met parkeren, verkeer, privacy of milieu.
Een beter alternatief . . .
Zo maar weer eens een (beter) idee.
Procedureel heeeelemaal goed
De extra parkeeroverlast in de toch al overbelaste stationswijk als gevolg van de komst van 7 nieuwe voordeuren en ook nog horeca is "simpel" opgelost door dan maar tegen de tuinen van de omwonenden een soort extra openbaar parkeerterrein te maken.
Procedureel helemaal correct want de auto's zijn immers van de straat en er is met het Parapluplan Parkeren Zevenaar in de hand goed geteld.
Het is schrijnend hoe politiek Zevenaar zich verschuilt achter regels en procedures zonder zich ook maar iets aan te trekken van de werkelijke consequenties. Voor de omwonenden, voor het aanzien van de omgeving, voor de waarde van de belendende panden en nota bene ook nog voor de nieuwe bewoners zelf.
Extra pijnlijk is dan dat wethouder Winters wel in de Gelderlander laat optekenen dat hij zelf geen auto's voor de deur wil hebben:
"Moet het hekwerk voor het gemeentehuis bijvoorbeeld blijven staan of mag het weg? Er kan een fraai plein komen, denkt wethouder Hans Winters. Hij wil af van het blik voor het gemeentehuis. ,,Als straks Hal12 is geopend, wil je zeker die auto's niet voor de deur”."
De rest van Zevenaar moet het volgens de regels doen.
De onderstaande impressie laat een gewone doordeweekse dag zien met het beoogde pand volgens het huidige plan. De gele auto's zijn hoofdzakelijk van forensen (68 plaatsen), de rode auto's (nog eens 12) op het nieuw geplande privé parkeerterrein rondom de flat. Let wel, al deze auto's komen bovenop het aantal wat al langs het spoor wordt gaparkeerd (101).
Langs het hele traject vanaf Westervoort tot en met Winterswijk, is er geen enkel treinstation waar de auto's op deze manier met dit volume een woonwijk in worden geduwd. Parkeerbeleid en Ruimtelijke Ordening in Zevenaar op zijn best.
Pagina 8 van 19