Op 4 december vergaderde de Commissie Ruimte met Stationsplein 13 op de agenda. De iniatiefnemers werden vertegenwoordigd door 1 spreker (zie tekst), de omwonenden door 2 (zie hier tekst 1 en tekst 2).

Tijdens de discussie van de commissie werd al snel duidelijk dat Lokaal Belang haar wethouder zonder verder inhoudelijke argumenten tot iedere prijs verdedigt. Andere commissieleden zoals van D66 en SZ hekelden vooral het gebrek aan overleg van de gemeente met de burger en maakten zich zorgen over de mogelijke juridische consequenties wanneer dit plan as-is wordt doorgevoerd.

In zijn reaktie ging wethouder Winter uitvoerig in op de procedure en zonder ook zelf maar iets te zeggen over de inhoud, besloot zijn betoog met zijn bekende "Sometimes you have to agree to disagree".

De commissie kwam zelf niet met een eensluidende conclusie en sloot het punt veilig af met de opmerking dat op 18 december Stationsplein 13 ook op de agenda staat van de gemeenteraad (voor definitieve goedkeuring van het ontwerp en vvgb). 

Wanneer de gemeenteraad het inderdaad straks langs de partijlijnen van met name Lokaal Belang en het CDA dit als een hamerstuk afdoet, rest ons weinig anders dan een gang naar de rechter en uiteindelijk eventueel in hoger beroep naar de Raad van State. 

Niet onbelangrijk was dat ook een omwonende van Lentemorgen 122 een schrijnend verhaal verwoordde met exact dezelfde kritiek op de gemeente Zevenaar. Er lijkt zich een rode draad te ontwikkelen.

Wordt vervolgd.

 

 

Op 15 november 2019 heeft de gemeente als antwoord op de in juni 2019 door omwonenden van Stationsplein 13 ingediende zienswijzen de Zienswijzenota gepubliceerd. Op woensdag 4 december vergadert de Commissie Ruimte met dit onderwerp op de agenda. Op 18 december zal de gemeenteraad een besluit nemen over de definitieve verklaring van geen bedenkingen (vvgb) en de definitieve omgevingsvergunning. 

In de komende 2 weken zal op de zienswijzenota in een aantal artikelen in detail worden ingegaan. Natuurlijk wordt hier ook verslag gedaan van de vergaderingen van de commissie en de raad. Voor nu is samenvattend de conclusie van de belangrijkste punten als volgt: 

1) Het is fijn om te zien dat het plan is aangepast zodat het voldoet aan de regels die de gemeente zelf heeft gesteld in haar Paraplubestemmingsplan Parkeren Gemeente Zevenaar. Ook is het volume van de horeca teruggebracht van het grootschalige 200 m2 tot 87 m2 om wat beter in lijn te zijn met de Centrumvisie Zevenaar. Bovendien is nu een inpandige containerruimte om de forse milieuproblemen m.b.t tot afval te beperken. Het is wel jammer dat de omwonenden de gemeente hebben moeten wijzen op hat toepassen van haar eigen regels en normen.  Dat had de gemeente op voorhand zelf moeten doen. 

2) Het plan voldoet nog steeds niet aan de regels van het bestemmingsplan t.a.v. de maatvoering van het  geoogde pand (anders had deze procedure overigens ook helemaal niet hoeven lopen). Er wordt een paar keer genoemd dat "overal op het perceel tot 4 meter hoog gebouwd mag worden". Dat klopt maar dat is ook niet het grootste bezwaar. Onthutsend is vooral dat de gemeente alleen al de afwijking van de hoogtematen van het centrale pand t.o.v. het bestemmingsplan als "wijkt niet wezenlijk af" bestempelt. Naar onze mening is een verandering van de goothoogte van 6 naar 9,95 meter toch zeer significant. Ook wordt de stijging van het totale oppervlak en volume van het pand met zo'n 250% (!) maar helemaal genegeerd.

Vervelend is ronduit dat bepalingen van het bestemmingsplan en centrumvisie worden opgerekt. Gebiedsbeschrijvingen worden bijvoorbeeld plots genegeerd en veranderd in "... in een straal van 200 meter ...". Zo heeft de gemeente het oorspronkelijk niet opgeschreven en niet bedoeld.

3) Nog wat pijnlijker is hoe wordt omgegaan met de ruimtelijke Kwaliteit. Ook wij hebben respect voor de kundigheid van de leden van de welstandscommissie maar de zaak afdoen met "is in overeenstemming met de redelijke eisen van welstand" en het is "stedebouwkundig aanvaardbaar" is toch echt ontoereikend. De Nota Ruimtelijke Kwaliteit is 162 pagina's groot, heeft veel tijd en moeite (en dus geld) gekost om samen te stellen en is uiterst nauwkeurig waar een nieuw of te wijzigen pand aan moet voldoen in elke omgeving van Zevenaar. Als dit document op een willekeurig moment gewoon aan de kant kan worden geschoven, kunnen documenten van de gemeente Zevenaar niet meer serieus genomen worden. De bewoners van de gemeente Zevenaar rekenen er op dat als de gemeente een plan of bepalend document uitbrengt (en niet later amendeert), dat het meer behelst dan alleen maar goede voornemens.

Ook worden beschrijvingen in de oorspronkelijke Ruimtelijke Onderbouwing t.a.v de positionering van het pand in de omgeving nu als niet relevant gezien ("...  hooguit beschrijvend ...") en kunnen "zonder dat een goede Ruimtelijk Ordening in het geding is" blijkbaar naar willekeur in de nieuwe RO worden aangepast. Dat is op zijn minst merkwaardig.

4) T.a.v. de externe veiligheid is de zienswijze naar onze mening niet goed begrepen. Het gaat niet over de veiligheid van de de nieuwe bewoners van het beoogde pand maar over de potentiele (on)veiligheid van de omgeving en de omwonenden. Horeca op welke schaal dan ook vergroot de veiligheidsrisiko's van een omgeving. Het plan heeft dus wel degelijk impact voor het APV en het horeca convenant.

5) Extra jammer is dat de gemeente nu expliciet zegt dat inspraak helemaal niet nodig is. Bovendien suggereert de zienswijzenota dat er adequaat met omwonenden is gesproken. Dat is apert onjuist. De gemeente heeft op geen enkel moment initiatief genomen en zelf ronduit in de gesprekken geweigerd over de inhoud te willen praten. De gemeente heeft zich tot op vandaag de dag louter procedureel opgesteld.

Wordt vervolgd.

Op 1 oktober 2019 heeft de architect van het nieuwe pand aan Stationsplein 13 de veranderingen laten zien tijdens de 2-wekelijkse vergadering van de Commissie Ruimtelije Kwaliteit. Naar blijkt wordt de grootschalige horeca van oorspronkelijk 200 m2 nu beperkt tot ca 87 m2. Bovendien wordt de vrijgekomen ruimte benut voor een extra flat op de begane grond. Dat brengt het totaal aantal flats van 6 naar 7.

De wijzigingen hebben ieder geval impact op het verplichte aantal parkeerplaatsen op eigen grond. Immers, horeca vraagt om 5 parkeerplaatsen per 100 m2 meter horecaruimte en zelfs 9 plaatsen per 100 m2 als het om een echt restaurant of vergelijkbaar gaat. Het totaal van een oorspronkelijk berekende 17 (of zelfs 25 in geval van een echt restaurant) gaat nu naar een verplichte 12. Er worden aan de voor en achterkant 3 parkeerplaatsen extra boven de originele 9 geprojecteerd dus met een totaal van 12 lijkt dat nu genoeg.

Ook is er een 8e inpandig "schuurtje" ingetekend voor opslag van de vuilnis-containers.

Verder veranderen de wijzigingen niets aan alle andere aspecten zoals eerder gesteld in de verschillende artikelen op deze website en in de zienswijzen zoals bij de gemeente zijn ingediend. Sterker nog, het maakt sommige milieu-knelpunten mogelijk nog wat nijpender. Ook het gewijzigde plan doet nog steeds geweld aan alle door de gemeente Zevenaar opgestelde (beleids)plannen en visies.

Uit de reactie van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit tijdens de vergadering bleek dat de Commissie het wel mooi vond en er mee akkoord zou gaan. Een opmerkelijk standpunt want iets mooi of lelijk vinden, is aan ieder persoonlijk. Echter, de welstandscriteria zouden juist voor de Welstandscommssie bepalend moeten zijn en daarmee zijn nog steeds forse contradicties te vinden.

Een volledige reactie van de gemeente op de ingediende zienswijzen zal waarschijnlijk uitblijven totdat het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit is ingebracht bij en besproken door de Commissie Ruimte. Bovendien moet nog steeds een definitieve "verklaring van geen bezwaar" worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

 

De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (ook wel genoemd Welstandscommisie) is een respectabel adviesorgaan van onafhankelijke experts geflankeerd door een klein aantal betrokken burgerleden. De commissie adviseert de gemeente over kwaliteit en andere welstandsaspecten van aanvragen voor omgevingsvergunningen. De commissie baseert haar advies op criteria zoals vastgelegd in de welstandsnota en natuurlijk het bestemmingsplan. Iedere 2 weken komt deze commisie bij elkaar om bouwontwerpen te bespreken en te toetsen aan de genoemde nota.

M.b.t. de vergunning voor Stationsplein 13 is de vigerende en dus bepalende welstandsnota de “Nota Ruimtelijke Kwaliteit Zevenaar” gepubliceerd op 1 november 2012. Dit is een lijvig document van 162 pagina's waar de karakteristiek van alle deelgebieden van de (toenmalige) gemeente Zevenaar is beschreven inclusief de criteria waar nieuwbouw of verbouw aan moet voldoen.

M.b.t. het Stationsgebied zijn in de Welstandsnota de volgende beschrijvingen en bepalingen opgenomen:

 

Blz 82: 
(Gebiedsbeschrijving)
. . . . .
11. Stationsplein 
. . . . . 
een ellipsvormig parkje met omringende bebouwing. De bebouwing aan de noordzijde bestaat uit twee villa’s uit het begin van de 20e eeuw, twee dubbele woonhuizen uit de jaren ’30 en het pand op de hoek van de Kerkstraat dat dateert van omstreeks 1900. De bebouwing aan de oostzijde bestaat uit Huis Rijck dat nog dateert uit de middeleeuwen, een kantoorpand uit de Wederopbouwperiode en een witte villa met rieten kap. Aan de zuidzijde bestaat de bebouwing uit een in 1912 als pakketpostgebouw gerealiseerd pand en het na de oorlog in modernistische stijl opgetrokken stationsgebouw. Aan de westzijde wordt het Stationsplein nauwelijks begeleid door bebouwing, waardoor de ruimte hier enigszins “wegloopt”. Door aard van de omringende bebouwing, de groene voortuinen en de landschappelijke inrichting van het parkje, heeft het Stationsplein het karakter van een eenvoudig villa-parkje uit het begin van de 20e eeuw. 
. . . . . 

 

Blz 84 en 85:
Welstandscriteria 
Ligging
- de bebouwing is georiënteerd op de straat en/of de openbare ruimte, een en ander in overeenstemming met hetgeen in de beschrijving van de verschillende deelgebieden is aangegeven; 
- de hoofdmassa’s ondersteunen door de hoogte en plaatsing het karakter van de openbare ruimte. 
Massa 
- de gevelbreedte is beperkt of er is sprake van geleding van de massa, zodat een kleinschalig beeld ontstaat of behouden blijft; daarbij dient gelet te worden op hetgeen in de beschrijving van de verschillende deelgebieden is aangegeven ten aanzien van dit aspect; 
- nieuwe invullingen dienen zich te voegen in het gewenste beeld, zoals in de beschrijving van de verschillende deelgebieden is aangegeven, waarbij tevens gelet wordt op een goede geleding; 
. . . . . 
Materialen en kleuren
- het materiaal- en kleurgebruik wordt afgestemd op de belendende panden, waarbij gelet wordt op hetgeen in de beschrijving van de verschillende deelgebieden is aangegeven; 
- het gebruik van schreeuwende, niet harmoniërende kleuren is niet toegestaan. 
Detaillering 
- de oorspronkelijke fijne detaillering van de gevel, dakgoten en daklijsten is gehandhaafd of versterkt; 
- de gevelindeling moet afgestemd worden op de gevelindeling van de omgeving; 
- de detaillering van de begane grond en bovenverdieping zijn op elkaar afgestemd (verticaliteit); 
- de gevel is samenhangend vormgegeven; 
- daken zijn waar mogelijk beëindigd met een lijst.
Kleine bouwplannen
- dakkapellen niet grenzend aan een binnenterrein zijn maximaal 33% van de breedte van het dakvlak.

 

Uit bovenstaande zal duidelijk zijn dat een massaal vierkant flatgebouw met horeca en 6 appartementen niet past binnen de gestelde criteria. Niet alleen zijn de in rood aangegeven criteria apert genegeerd, nog steeds voldoet het beoogde plan niet aan de criteria m.b.t. maatvoering uit het bestemmingsplan.

 

Op 1 oktober 2019 vergadert de Commisie Ruimtelijke Kwaliteit met het plan voor Stationsplein 13 op de agenda en een toelichting van de architect om 16:00 uur op het gemeentehuis aan de Kerkstraat.